Nadchodzą zmiany na Kombajnistów

W bieżącym roku będzie się trochę działo na ulicy Kombajnistów. Po pierwsze, MPWiK planuje wybudować tu w końcu kanalizację, która będzie służyła do odprowadzania ścieków, i to nie tylko z posesji przy tej Kombajnistów, ale również z posesji przy ulicy Wiązanej (wszystkich posesji na północ od Wiązanej 11). Po budowie kanalizacji, odtworzona zostanie jezdnia tej ulicy. Dzielnica Wawer planuje tu jednocześnie budowę chodnika.

To dobrze, że ulicę Kombajnistów dotkną w tym roku powyższe inwestycje. Mam jednak niedosyt odnośnie tego w jaki sposób zostanie wybudowany chodnik, który sprowadza się do odpowiedzi na pytanie czy prowizorki są lepsze od docelowych rozwiązań?

Uchwalony plan zagospodarowania rejonu ul. Zwoleńskiej – część I przewiduje szerokość pasa drogowego ulicy Kombajnistów na odcinku od Traktu Lubelskiego do Wiązanej od 17,5m do 18m. W ramach tego pasa drogowego przewidzana jest między innymi ścieżka rowerowa. To nie oznacza, że miasto musi od razu przeprowadzać procedurę wywłaszczenia dla całego docelowego pasa drogowego. Być może faktycznie nie jest od razu potrzebna w tym miejscu ścieżka rowerowa.

Urzędnicy przyjęli, że poszerzą pas ulicy Kombajnistów do 10 metrów, a chodnik powstanie po południowej stronie ulicy Kombajnistów. To trochę dziwne, biorąc pod uwagę fakt, że wszystkie posesje przy tej ulicy znajdują się po północnej stronie ulicy. I tak, patrząc od południowej strony, sam chodnik będzie miał szerokość 1,5 metra, dalej w kierunku północnym będzie pas zieleni o szerokości od 2,3m do 2,85m, a dalej na północ pozostanie jezdnia o szerokości od 5-ciu do niespełna 6 metrów.

Kombajnistow_fragment_projektu_1Fragment projektu chodnika w ulicy Kombajnistów

Niestety jezdnia nie zostanie odsunięta od posesji znajdujących się po północnej stronie i mieszkańcy tej ulicy dalej będą wychodzić bezpośrednio na jezdnię. Zwrócił na to uwage m.in. Inżynier Ruchu m.st. Warszawy, Zastępca Dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji Janusz Galasz, opiniujący projekt budowy chodnika. Zgłosił on uwagę w treści: „przenalizować możliwość budowy chodnika po stronie północnej ulicy, w celu zapewnienia komunikacji pieszej zabudowań„. Biorąc pod uwagę to, iż jezdnia ulicy Kombajnistów i tak zostanie zniszczona pod budowę kanalizacji, można było przecież w ramach odtwarzania nawierzchni i budowy chodnika przygotować nieco bardziej docelowy projekt tej ulicy, który zwiększałby dodatkowo bezpieczeństwo mieszkańców.

Ulica Kombajnistów jest docelowo przewidziana jako ta, która od strony zachodniej będzie przechodzić bezpośrednio w ulicę Bronowską, a po stronie wschodniej będzie przedłużona aż do ulicy Patriotów. Docelowo ulica Kombajnistów, zgodnie z planem zagospodarowania, będzie obsługiwać ruch autobusowej komunikacji miejskiej. To dlatego dzielnica Wawer przygotowała projekt przedłużenia ulicy Mydlarskiej, która obejmuje również niewielki odcinek docelowego przedłużenia ulicy Kombajnistów z jezdnią na tym odcinku o docelowej szerokości 7 metrów. Nie rozumiem zatem dlaczego ten sam ciąg komunikacyjny w jednym miejscu przewiduje docelową szerokość jezdni, a w innym miejscu tylko szerokość przejściową i w dodatku bezpośrednio przy płotach posesji.

Reasumując… dobrze, że nadchodzą zmiany na ulicy Kombajnistów, ale szkoda, że nie są to zmiany bardziej perspektywiczne.

5 komentarzy
  1. Drodzy Urzędnicy zapraszam na ul Kombajnistów aby zobaczyć że tylko pół metra dzieli nas ulica od posesji , jak bardzo niebezpiecznie jest wychodząc bezpośrednio na ulicę , brak jest pobocza a ruch jest bardzo duży i uciążliwy. Prosimy o zmiany na bardziej przyszłościowe i zabezpieczyć minimum bezpieczeństwa. Czy to dobra zmiana ???

  2. Na Trakcie Lubelskim i na Zwoleńskiej miała być ścieżka rowerowa, no i nie ma. Zrobili po dwóch stronach chodnik po 2 metry, do tego pasy zieleni i efekt jest taki, że wszyscy rowerami jeżdżą po chodniku. Na Kombajnistów będzie to samo. Remont Wiązanej a po co tam chodnik o szerokości 2 metrów? Nie wystarczy max 1,5 metra? Będzie tak jak było, że samochody będą się mijać i wjeżdżać na chodnik.

  3. Witam.
    Ulica Kombajnistów jest docelowo przewidziana jako ta która będzie przedłużona do ul Patriotów . Proszę odpowiedzieć kiedy planowana jest realizacja budowy tzn za ile lat ?

    • Nikt Pani tego nie powie bo nikt tego na chwilę obecną nie wie. Póki co nie ma takiego zadania w planach inwestycyjnych miasta.

  4. Jeśli na Kombajnistów powstanie chodnik po południowej stronie jezdni to śmiało można powiedzieć, że duch Barei ciągle żyje.
    Chodnik po stronie pulnocnej musi powstać bo zwiększa bezpieczeństwo mieszkańców. Przypuszczam, że powstanie ale dopiero po pięknym pogrzebie dziecka zamieszkałego na ulicy Kombajnistów, które w piękny słoneczny dzień z „tornistrem” na plecach będzie chciało przejść przez jezdnię z domu na bezpieczny chodnik.
    Czy ktoś z decydentów ma odrobinę wyobraźni?
    Usytuowanie chodnika po stronie południowej to same plusy dla każdej ze stron.
    Mieszkańcy będą mieli:
    1. Odrobinę ciszej w mieszkaniach bo jezdnia zostanie odsunięta.
    2. Będą bezpieczni bezpośrednio po wyjściu z posesji, nie trzeba będzie forsować jezdni.
    3. Wyjeżdżając z nieruchomości pojazdem ( zazwyczaj tyłem) będą mieli lepszą widoczność i mniejsze zagrożenie kolizji z pojazdem jadącym ul. Bronowską.
    4. Będą usatysfakcjonowani, że ich głos się liczy.
    Władze zaś zyskają:
    1. Szacunek mieszkańców.
    2. Oszczędzą na budowie dodatkowego chodnika.(wcześniej czy później)
    3. Bezpieczeństwo pieszych na chodniku przy nieruchomościach pozostanie na tym samym poziomie co po stronie południowejj. A przy okazji czy ktoś zna statystykę wypadków na Trakcie Lubelskim z udziałem pieszych i pojazdów wyjeżdżających z posesji. Byłyby to dobre dane do poparcia tezy wyboru strony chodnika. Myślę, że statystyka może być zerowa lub bliska zero.
    Dlatego podejrzewam, że szanowni panujący Panowie decydenci mają ukryte inne inne cele, które powodują takie a nie inne decyzje.
    Dobrze, aby w tym kraju było przepięknie i normalnie jeśli coś robimy to róbmy raz a dobrze, a wykonanie modernizacji czy też przebudowy w proponowanej wersji tym nie jest.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>